Emmeke Eijsbouts werkt met wol als middel om de rauwe kanten van het leven te verzachten. Met haar tuft guns transformeert ze alledaagse, ongemakkelijke momenten tot zachte, aaibare vormen die troost en herkenning bieden. In haar werk onderzoekt ze hoe zachtheid kan dienen als tegenkracht voor ongemak, door thema’s als ouderschap, menstruatie en medicatiegebruik te vertalen naar tastbare sculpturen. Zo ontstaat een kwetsbare balans tussen confrontatie en troost, waarin wol zowel beschermt als onthult.
We spraken Emmeke over de balans tussen autonomie en invloed van de buitenwereld in haar kunstenaarschap.

Hoe heeft je kunstenaarspraktijk zich de afgelopen jaren ontwikkeld?
Door de komst van mijn drie kinderen (2015, 2017, 2019) heb ik een aantal jaren een bewuste onderbreking in mijn artistieke carrière genomen. Als het niet door tijdsgebrek was, dan wel door een gebrek aan creativiteit door een vermoeid en overprikkeld brein. Sinds ze alle drie naar school gaan ben ik de draad letterlijk en figuurlijk weer aan het oppakken. De serie ‘something came in between’ hielp me om me weer te kunnen presenteren en mijn verhaal te kunnen vertellen.
Is er een specifieke vaardigheid of kennis die je wil opdoen via de ArtHelpdesk begeleiding?
Samen met met maatje ben ik bezig om mezelf te herpositioneren in de kunstwereld. Dit is deels praktisch, maar ook deels een persoonlijk onderzoek. Los van contacten leggen en jezelf presenteren, is het ook belangrijk om je eigen standpunten en krachten duidelijk voor ogen te hebben. Pas als je volledig van je visie overtuigd bent, kan je je werk en boodschap krachtig presenteren.
“Commercie en hypes liggen gemakkelijk op de loer.”
Waar denk je dat nu de grootste uitdagingen liggen voor kunstenaars?
Door social media wordt iedereen, kunstenaar en kunstliefhebber, overspoeld door beeldmateriaal. Commercie en hypes liggen gemakkelijk op de loer. Het is een uitdaging om authentiek te blijven en je eigen visie en creatieve proces als middelpunt te bewaken.
Wat zou jij adviseren aan Nederlandse kunstopleidingen om kunstenaars beter voor te bereiden op de dagelijkse praktijk?
De zakelijke kant van het kunstenaarsbestaan is een onderdeel die van groot belang is bij een succesvolle carrière. Het zou heel waardevol zijn om de praktische zaken, financiële aspecten en alle kleine lettertjes die bij het ondernemerschap komen kijken als ondersteunend vak aangeboden te krijgen op de academie.
Waar kijk je de komende tijd het meest naar uit in je kunstenaarspraktijk?
Momenteel ben ik met het thema menstruatie bezig. Ik zie er naar uit dit project te presenteren en met mijn werk dit taboe bespreekbaar te maken. Voor dit project heb ik ook met andere technieken en materialen toegevoegd aan mijn tuftwerk, dit heeft me geïnspireerd om verder te experimenten met het combineren van verschillende handwerktechnieken. Het is een fijne missie om met de zachte en warme uitstraling van de wol het gesprek over minder leuke kanten van het leven bespreekbaar te maken.
