Over ons

ArtHelpdesk wil graag een nieuwe vorm van mecenaat en talentvolle kunstenaars met elkaar verbinden om duurzaam cultureel ondernemerschap en financiële stabiliteit te bevorderen. Wij werken met professionele kunstenaars die aan een kwalitatief hoogstaand oeuvre bouwen. Deze kunstenaars zijn veelal zzp’ers en hoewel ze soms wat verder zijn in hun carrière, missen zij ondernemerservaring. Daarnaast voeren zij hun onderneming vaak in een financieel moeilijke situatie.  De aangesloten kunstenaars worden ondersteund middels vakkundige en kosteloze begeleiding via zogenaamde ‘zakenmaatjes’. De zakenmaatjes of kunstbehartigers hebben een professioneel verleden in het bedrijfsleven en werken met ons mee als vrijwilligers. Zij schenken geen geld, zoals in een traditionele mecenaatsituatie, maar zij schenken, naast hun tijd en aandacht, hun creativiteit, kennis en kunde wat ondernemen betreft. Arthelpdesk bouwt een gemeenschap voor kunstenaars en kunstbehartigers, om te beginnen in de regio Gooi, Vecht- en Eemstreek, waar Stichting ReconnAct, de initiatiefnemer van Arthelpdesk, gevestigd is. Kunstenaars uit andere regio’s zijn ook welkom. 

ArtHelpdesk is een initiatief van Stichting ReconnAct. ReconnAct biedt al tien jaar succesvolle begeleiding aan kwetsbare mensen via maatjesprojecten. ReconnAct initieert en begeleidt dit project vanuit haar gedrevenheid om beeldende kunstenaars en creatieven in verschillende expressievormen financieel stabiliteit te helpen bereiken.

ArtHelpdesk is begonnen in 2023 en het pilot jaar is inmiddels met geweldige resultaten afgerond (zie onder ‘nieuws’).  AFAS Foundation steunt het project financieel in het eerste en tweede jaar! Momenteel hebben wij voldoende kunstenaars, maar wij zijn altijd op zoek naar goede zakenmaatjes.

Over de begeleiding
Onze kunstenaars worden geballoteerd en gekoppeld aan de juiste zakenmaatje. De begeleiding is specifiek en resultaatgericht: relationele ondersteuning door te luisteren en te bemoedigen, maar ook: instrumentele ondersteuning zoals doelen stellen, activiteiten ondernemen, te stimuleren en te evalueren vanuit eigen expertise. Het ondernemingsplan door te spitten is bijvoorbeeld een van de doelen. De begeleiding duurt ongeveer 8 maanden met maandelijkse gesprekken en eventueel contact online.

Wij beginnen met een feestelijke lancering en wij bouwen aan een kunstenaars – kunstbehartigers community in de regio. In het najaar organiseren we een Masterclass en er komen nog altijd verrassende nieuwe activiteiten bij.